Training feat. Ruth Goller + Skylla
Freitag, 22.11.2024
TRAINING feat. Ruth Goller
JOHANNES SCHLEIERMACHER – tenor sax, synth
MAX ANDRZEJEWSKI – drums, electronic, guitar, vocal
RUTH GOLLER – e-bass, vocal
SKYLLA
RUTH GOLLER – e-bass, vocals, composition
LAUREN KINSELLA – vocals
ALICE GRANT – vocals
MAX ANDRZEJEWSKI – drums
german: In der Musik von TRAINING trifft frenetischer Free-Jazz auf Post-Rock-Riffs und drohende mikrotonale Atmosphären. Im Jahr 2023 arbeitete das in Berlin ansässige Duo – Schlagzeuger Max Andrzejewski und Saxophonist Johannes Schleiermacher – mit der gefeierten E-Bassistin Ruth Goller zusammen, die von The Guardian für ihre „donnernden Bass-Gitarren-Hooks“ gelobt wurde. Gemeinsam kreieren sie neue, energiegeladene Musik: verschlungene Grooves, instrumental-vokale Wechselspiele und schwerelose Unisono-Melodien. Ihr Berliner Debüt feiert die Veröffentlichung ihres gemeinsamen Albums “Threads to Knot”, das am 18. Oktober 2024 auf Squama Records erscheint.
english: Frenetic free-jazz meets post-rock riffs and looming microtonal atmospheres in the sounds of TRAINING. In 2023, the Berlin-based duo – drummer Max Andrzejewski and saxophonist Johannes Schleiermacher – collaborated with acclaimed electric bassist Ruth Goller, praised by The Guardian for her „thunderous bass-guitar hooks.“ Together, they create new, energetic music: winding grooves, instrumental-vocal interplay and weightless unison melodies. Their Berlin debut celebrates the release of their collaborative album threads to knot, out on Squama Records on October 18th, 2024.
SKYLLA
german: Ruth Gollers „Skylla“ wirft ein lang erwartetes Licht auf eine der wichtigsten Musikerinnen, die in den letzten 16 Jahren die britische Jazz- und Improvisationsszene vorangetrieben und revolutioniert hat. Die Bassistin, Sängerin, Komponistin, Umweltschützerin und Solokünstlerin lässt sich tief aus ihrem Inneren inspirieren, um ein atemberaubend originelles und wunderschönes Werk zu schaffen.
Auf „Skylla“ kehrt Goller in gewisser Weise zu den reinen, ungeschulten Instinkten zurück, die sie als jugendliche Punkmusikerin angetrieben haben. Bei diesem Projekt wurde sie von verschiedenen Schlagzeugern begleitet, „um hypnotische, eindringliche Muster und wahnsinnige Kinderreime zu kreieren“ — The Guardian.
english: Ruth Goller’s ‘Skylla’ shines a long-awaited light on one of the most important musicians to have driven and revolutionised the UK jazz and improv scenes over the last 16 years. The bassist, vocalist, composer, environmentalist and now solo artist, draws inspiration from deep within to create a stunningly original and beautiful piece of work.
On ‘Skylla’, Goller in some ways returns to the pure untaught instincts that drove her as a teen punk musician. In this project, she was joined by a rolling cast of percussionists “to create hypnotic, haunting patterns and demented nursery rhymes” — The Guardian.
Einlass: 19:00h / Beginn 20:00h
Venue: Kantine am Berghain, Am Wriezener Bahnhof, 10243 Berlin
Limited early-bird ticket: 10,00 € + booking fee
Regular pre sale ticket: 15,00 € + booking fee
Abendkasse / Boxoffice: 20,00 €
Mit freundlicher Unterstützung der Senatsverwaltung für Kultur und gesellschaftlichen Zusammenhalt
FALLEN CROONER & MALSTROM
Samstag, 01. Juni 2024
FALLEN CROONER
LAURA TOTENHAGEN – vocals
PASCAL KLEWER – trumpet
SHANNON BARNETT – trombone
SOFÍA SALVO – baritone sax
ROBERT LUCACIU – double bass
MORITZ BAUMGÄRTNER – drums
MALSTROM
FLORIAN WALTER – saxophone
AXEL ZAJAC – guitar
JO BEYER – drums
MARTIN BLUME drums & percussion
FALLEN CROONER
german: Der Kontrabassist und Komponist Robert Lucaciu defragmentiert in seinem Projekt „Fallen Crooner“ das eigene, (cis-)männliche Selbstverständnis und fordert die Musiker*innen Laura Totenhagen, Pascal Klewer, Shannon Barnett, Sofía Salvo und Moritz Baumgärtner zu einem lustvollen Diskurs über Geschlechterrollen auf. In einer Montage aus Eigenkompositionen Lucacius, bekannten Songs und Textsequenzen verschiedener Autor*innen. Jede*r Musiker*in darf hier die eigene Vielfalt zelebrieren und alle Nuancen, die das eigene Instrument bietet, auskosten.
english: Double bassist and composer Robert Lucaciu’s “Fallen Crooner” seeks to untangle his own (cis) male self-image. In a collaboration with musicians Laura Totenhagen, Pascal Klewer, Shannon Barnett, Sofía Salvo and Moritz Baumgärtner, the work opens up a pleasurable discourse about gender roles. Woven within a montage of Lucaciu’s own compositions and free improvisation, are recognizable songs and text sequences by various authors. Within “Fallen Crooner”, every musician is free to celebrate and enjoy the nuances offered by their own instrument.
MALSTROM
german: Das Trio aus Deutschland und der Schweiz ist ein musikalisches Kraftwerk. Es nutzt Klänge und Einflüsse aus Progressive Rock, Nu Metal und elektronischer Musik und lässt improvisatorischen Philosophie und komplexer Kompositionen in einem völlig neuen Gewand erscheinen. Der Sound der Band entsteht durch eine Mischung aus Jazz, freier Improvisation und Rockelementen der 90er Jahre. Durch das Fehlen eines Bassinstrumentes bleibt den Bandmitgliedern keine Ruhe. Die volle, manchmal brachiale Klangfassade wird durch die 8 saitige E-Gitarre, gnadenlosen Grooves und Ostinatos sowie Saxophon produziert.
english: Hailing from Germany and Switzerland, powerhouse trio Malstrom harnesses influences from progressive rock, nu metal, and electronic music to produce their full and sometimes brutal sound façade. Malstrom’s output, inspired by a mixture of ’90s jazz, free improvisation, and rock, is produced with an 8-string electric guitar, saxophone, and merciless grooves and ostinatos. Without a bass, Malstrom works overtime to create their hard-hitting sound. Both an improvisational philosophy and complex compositions underscore the trio’s distinct discography.
EINLASS 20:00h / BEGINN 21:00h
Venue: House of Music
Revaler Str. 99
10245 Berlin
Limited pre sale ticket: 10,00€ + booking fee
Regular pre sale ticket: 15,00€ + booking fee
Abendkasse / Boxoffice: 20,00€
Ticketlink: https://www.eventbrite.de/e/868426816987?aff=oddtdtcreator
NEBBIA – PARKINS + TAU
Donnerstag, 13. Juni 2024
NEBBIA – PARKINS
CAMILA NEBBIA – saxophone, electronics, visuals
ANDREA PARKINS – accordion, objets, electronics
TAU (Record-Release)
PHILIPP GROPPER – tenor + sopran sax
PHILIP ZOUBEK – synthesizer
FELIX HENKELHAUSEN – electronics, bass
LUDWIG WANDINGER – electronics
MORITZ BAUMGÄRTNER – drums
german: Andrea Parkins ist eine elektroakustische Musikerin, Komponistin und Klangkünstlerin, die interaktiv mit Elektronik als kompositorischen und performativen Prozess interagiert. Camila Nebbia ist eine Saxophonistin, Komponistin, Improvisatorin und Visual-Künstlerin. In ihrer Musik erkunden die beiden multidisziplinären Künstlerinnen die vielschichtigen Landschaften, die im Schnittpunkt akustischer und elektronischer Instrumente entstehen. Ihre dynamische Zusammenarbeit, die sich auf frei improvisierte Musik konzentriert, führt zu ständig wandelnden Klanglandschaften.
english: Andrea Parkins is an electroacoustic musician, composer, and sound artist who engages interactively with electronics as a compositional and performative process. Camila Nebbia is a saxophone player, composer, improviser, and visual artist. In their music, the two multidisciplinary artists explore the multi-layered landscapes that emerge at the intersection of acoustic and electronic instruments. Their dynamic collaboration focused on free improvised music gives rise to ever-evolving soundscapes.


german: Musikalisch changiert TAU zwischen Free-Jazz und Fusion mit Beat-lastigen Hip-Hop-Elementen – einzelne Parts erinnern an aufwendig produzierte Soundtracks. In einem kollektiven Prozess aus Komposition, Improvisation und Arrangement finden die fünf Musiker aus Berlin und Köln das Vokabular für ihre eigene Klangsprache. Es entsteht ein Sound, der an Dichte schwer zu überbieten ist: Futuristisch, virtuos und mutig!
english: Musically, TAU oscillates between free jazz and fusion with beat-heavy hip-hop elements and some moments reminiscent of lavishly produced soundtracks. In a collective process of composition, improvisation, and arrangement, the five Berlin and Cologne based musicians, find a distinct vocabulary for their own sonic language. The result is a sound pulsing with density – it’s at once futuristic, virtuosic, and courageous.
EINLASS 20:00h / KONZERT 21:00h
Venue: Kantine am Berghain
Am Wriezener Bahnhof
10243 Berlin
Limited pre sale ticket: 10,00 € + booking fee
Regular pre sale ticket: 15,00 € + booking fee
Abendkasse / Boxoffice: 20,00 €
Ticketlink: https://www.eventbrite.de/e/888201092377?aff=oddtdtcreator
LūX & OS BARBAPAPAS
Samstag, 22. Juni 2024
LūX
CAROLIN SCHNABEL – vocals, electronics, noise
JAN LUKAS ROẞMÜLLER – synthesizer
ELIAS WEBER – bass
HENRY HAHNFELDT – drums, electronics
OS BARBAPAPAS
BARBARA MUCCIOLLO – drums
FERNANDO LIMA – percussion
RUBENS DA SELVA – electric guitar
TOMÁS OLIVEIRA – glass harp
FERNANDA HORVATH – bass
LūX
german: Ein Meltingpot von freier Improvisation und Groove, verziert mit elektronischen Elementen und Texten, die unter anderem feministische und global politische Themen fokussieren. LūX erschafft Klangwelten, die aus dem Moment heraus entstehen. Die Vielfalt der Stimme überrascht mit unerwarteten, skurrilen, filigranen und warmen Klängen. Mal puristisch mal entfremdet erzählt sie Geschichten und verschmilzt mit der facettenreichen analogen und synthetischen
Instrumentalwelt.
english: Blending free improvisation and groove, LūX create sonic environments bursting with both feminist and political meditations. Their interplay between text fragments, analog, and synthetic instrumentalization creates a world that is at once bizarre, delicate, and warm. Sometimes puristic, sometimes alienated, LūX’s output boasts a vast and unexpected spectrum of sound.
OS BARBAPAPAS
german: Wer sich immer schon gefragt hat, wie brasilianischer Tropicalismo erweitert um marokkanische Gnawa-Musik, Jazz aus Äthiopien, eine selbst gebaute Topfgitarre und eine Glasharfe klingt, sollte Os Barbapapas hören. Das Quartett aus São Paulo hat sich nach einer kultigen französischen Zeichentrickfamilie aus den 70ern benannt und hat auf Staatsakt / Fun In The Church nun bereits das zweite Album veröffentlicht: »Enigma« heißt dieses »Futter für Herz und Seele« (WDR), das aus einer anderen Galaxie gekommen zu sein scheint, um uns mit musikalischer Sonne zu bestrahlen. Outernational-Music, »einfach wohltuend in diesen Zeiten des Irrsinns« (radioeins).
english: São Paulo-based quartet Os Barbapapas trapeze the vast richness of Brazilian musical heritage and beyond. Naming themselves after a cult French cartoon family from the 70s, the collective’s members bring varied musical backgrounds to the forefront, some have travelled to Morocco to master Gnawa, others played in circuses, or were born in the heartland of samba. This multiplicity of influences informs the complex, yet breezy instrumentals heard on their latest album “Enigma” out on Staatsakt / Fun In The Church. The otherworldly record, as put by radioeins, is ‘soothing in these times of madness’.
EINLASS 20:00h / BEGINN 21:00h
Venue: House of Music
Revaler Str. 99
10245 Berlin
Limited pre sale ticket: 10,00€ + booking fee
Regular pre sale ticket: 15,00€ + booking fee
Abendkasse / Boxoffice: 20,00€
https://www.eventbrite.de/e/jazzexzess-w-lux-os-barbapapas-tickets-890913545397
HORSE LORDS
Dienstag, 09.04.2024
ANDREW BERNSTEIN – saxophone, percussion, electronics
MAX EILBACHER – bass, electronics
OWEN GARDNER – guitar, electronics
SAM HABERMAN – drums
english: Horse Lords are the Pied Piper of experimental music and radical thought. Their music is unabashedly fun, and experiencing it in a live context is an experience of collective ecstasy, each body moving to its own notion of what the beat may be. That shared experience, the joy of unified flow and motion, allows the ideas typically understood as “difficult” to be more easily absorbed. By using musical forms that point towards new ways of being, thinking, and organizing, by constantly re-evaluating assumptions and compositional systems, Horse Lords provide a model for society at large. By showing just how joyous it can be to imagine new futures and possibilities, by making us dance and howl with each tectonic shift, they show how dazzling the path towards utopia could be.
Limited pre sale ticket: 10,00€ + booking fee
Regular pre sale ticket: 15,00€ + booking fee
Abendkasse / Boxoffice: 20,00€
EINLASS 20:00h
KONZERT 20:30h
Ticketlink: https://www.eventbrite.de/e/803859002917?aff=oddtdtcreator
Amirtha Kidambi´s Elder Ones
Samstag, 13.04.2024
AMIRTHA KIDAMBI – voice, harmonium, synthesizer, effects
MATT NELSON – soprano saxophone, effects
LESTER ST. LOUIS – bass, effects pedals
JASON NAZARY – drums, electronics
ALFREDO COLON – tenor saxophone, effects
Kidambi ist als Tochter südindischer Eltern mit karnatischen Rhythmen und devotionale Bhajan-Musik aufgewachsen. Zu jener Zeit entdeckte sie auch Alice Coltrane und ihre Arbeit mit indischer Musik. Alice und John Coltrane sind Säulenheilige in Kidambi‘s musikalischem Kosmos. Aber auch Punkmusik, Metal, Hiphop und R’n’B prägten ihre Jugend. Nimmt man dann noch die Chormusik und das klassische Musikstudium hinzu, die Liebe zum Jazz und vor allem Free Jazz, dann kann man sich ungefähr den Reichtum von Amirtha Kidambi‘s Arbeit vorstellen – den sie nicht nur mit Elder Ones offenlegt, sondern etwa auch bei Mary Halverson‘s Code Girl oder in Kollaborationen mit Avantgardisten wie William Parker und Tyshawn Sorey.
english: Elder Ones conjures up bold improvisations and pushes the boundaries of jazz, composition and electronics. The ensemble’s instruments form a complex landscape and Kidambi’s astonishing vocals focus the compositions on themes of power, capitalism, colonialism, white supremacy and violence.
Kidambi grew up with Carnatic rhythms and devotional bhajan music as the daughter of South Indian parents. It was also around this time that she discovered Alice Coltrane and her work with Indian music. Alice and John Coltrane are pillar saints in Kidambi’s musical cosmos. But punk music, metal, hip hop and R’n’B also influenced her teenage years. If you then add choral music and classical music studies, the love of jazz and especially free jazz, then you can roughly imagine the wealth of Amirtha Kidambi’s work – which she reveals not only with Elder Ones, but also with Mary Halverson ’s Code Girl or in collaborations with avant-gardists like William Parker and Tyshawn Sorey.
Limited pre sale ticket: 10,00€ + booking fee
Regular pre sale ticket: 15,00€ + booking fee
Abendkasse / Boxoffice: 20,00€
EINLASS 20:00h
KONZERT 20:30h
TICKETLINK: https://www.eventbrite.de/e/819945417817?aff=oddtdtcreator